KOMUNIKĀCIJAS ĒTIKA

Telefona komunikācijas ētika

Kad saņem zvanu uz savu telefonu, un ja persona atrodas sabiedriskā vietā, ja ir iespējams doties ārpusē parunāt lai netraucētu citus cilvēkus ar savu sarunu.
Ja persona gaida svarīgu zvanu un nav iespējams izslēgt telefonu, tad labāk to noregulēt uz klusuma režīma vai ieslēgt balss pastkastīti.
Ne vienmēr ir vajadzība atbildēt uz ienākošajiem zvaniem.
Nav pieklājīgi pārtraukt sarunu ar cilvēku tikai tāpēc, ka zvana telefons
Kad izmanto telefona mobilo kameru ir jāreiķinās ar citu cilvēku privāto dzīvi, pirms fotografēt kādu, jālūdz tā cilvēka atļauja.
Nav pieklājīgi zvanīt kādam pirms vai pēc darba dienas. Lai gan personīgus telefona zvanus ir labāk veikt no deviņiem rītā līdz desmitiem vakarā. Bet ja ir vajadzība veikt telefona zvanu pēc noteiktā laika, jāatvainojas un jājautā vai šis cilvēks var runāt, kā arī jārunā pieklājīgi.
Kā pareizi rakstīt

Ir divi galvenie likumi rakstot:
  • Ir skaidrība- gan lasītājam, gan rakstītājām
  • Ziņojums nodod informāciju
Profesionāli raksti ļoti atšķiras no tā, kas tiek mācīts literatūras stundās skolā, mērķi ir atšķirīgi, auditorijām ir dažādas vajadzības.
Kad sāk rakstīt rakstu jāievēro pieci likumi
  1. izveido mērķi
  2. jāreiķinās lasītāju
  3. jāizstrādā struktūra
  4. izveidojiet melnrakstu
  5. rediģējiet un izlabojiet
Mērķis
Jums jāsāk ar savu mērķi. Katram dokumentam jābūt savam mērķim- konkrēti norādot to kas tiek rakstīts. Nevar domāt vienu un rakstīt pavisam ko citu, ja nevar izlemt ko rakstam vajadzētu sasniegt, tad tas nesasniegs neko. Kad ir izveidots mērķis, jāizlemj kāda informācija būs nepieciešama lai sasniegtu šo mērķi. Lasītājs vēlas uzzināt rakstītāja domas, uz savu pieredzi balstīto informāciju, izvēlieties dažus faktus, kas ir precīzi un izteikti lakoniski.
Lasītājs
Katrs raksts kādam kaut ko saka. Kā rakstītājam jums ir jāizlemj ko teit un kā to labāk pateikt, parastai auditorijai, jums ir jāreiķinās ar lasītāju. Ir trīs iespējas:
  1. tas ko viņi zina var ietekmēt to ko jūs viņiem atstājat no sava rakstītā
  2. tas ko viņi jau zin nosaka to ko jūs iekļaujat savā rakstītajā
  3. tas ko vēlas zināt izceļ to ko jūs esat uzrakstījis
Struktūra

Katram paragrāfam jākalpo kā mērķim, kā arī jāsatur viena ideja, paragrāfam jāsastāv:
  • idejas attīstība
  • paskaidrojums vai analoģija
  • ilustrācija
  • pierādījumu izmantošana
  • konteksta saites lai nostiprinātu struktūru
Melnraksts, labojums un rediģēšana
Kas ir izlemts ko teikt, kam teikt, kā strukturizēt, sakiet un tad pārbaudiet saprotamību un efektivitāti. Šādi paies mazāk laika nekā citi cilvēki mēģinās saprast kas ir gribēts pateikt.
Izkārtojums
Galvenā atšķirība starp rakstisku un mutisku paziņojumu ir, ka lasītājs var izvēlēties pārlasīt dažas nodaļas, bet klausītājs saņem informāciju secīgi, kā to runā runātājs. Izkārtojums ir jāizmanto, lai struktūra būtu vienkāršāka, un jāpadara efektīvāks tas kās darbojas kā ceļvedis lasītājam. Var lietot arī savādāku rakstības stilu lai pievērsu lasītāja uzmanību svarīgākajam tekstam.
E- pasta etiķete  

Daudzas kompānijas vēl joprojām nesaprot, ka ir nepieciešama e- pasta etiķete vienkāršu iemeslu dēļ- profesionālisms: ja kompānija lietos piemērotu e- pasta valodu tas radīs iespaidu, ka kompānija ir profesionāla. Efektivitāte- e-pasts kuriem ir saturs ir efektīvāki nekā tie, kuri ir bezsaturīgi. Aizsardzība un atbildība- darbinieku izpratne par e-pastu riskiem pasargās uzņēmumu no dārgām tiesas prāvām.
Nevajag e-pastu rakstīt garāku nekā tas ir nepieciešams, jo jāatceras, ka e-pastu ir grūtāk lasīt nekā printētu rakstu. Tāpēc ir jāizmanto pareizs izklājums, lai e-pasu varētu vieglāk lasīt. Vislabāk atstāt lielāka atstarpes starp paragrāfiem, lai uzsvērtu, ka tie ir divi dažādi un kārtā ir pausta sava ideja. Kā arī noteikti nevajadzētu rakstīt ar lielajiem burtiem visu e-pastu.
Pareizi jāizmanto gramatiku. Ja neizmanto gramatiku pareizi tas atstāj sliktu iespaidu uz kompāniju, jāatceras, ka rakstot e-pastu ir jāizmanto visi tie paši gramatikas likumi, kā rakstot vēstuli. Labāk uz e-pastu atbildēt spiežot „atbildēt”, nevis „jauns e-pasts”, tā ir labāk, jo šis veids sniedz iespēju paskatīties uz iepriekšējo e-pastu, ja tā saturs ir aizmirsts, un vislabāk ja šie e-pasti ir bijuši sarakste, tad noteikti jau ir aizmirsts pirmais.
Noteikti vajadzētu pārlasīt e-pastu pirms sūtīt prom, kā arī pārbaidīt adresi pirms sūtīšanas.
Vienmēr ir jānorāda „kam” jūs sūtat e-pastu un ar kādu mērķi. Ja laiks kam ir tukšs tas varētu izskatīties kā spamu vēstule un adresāts nemaz nevērs vaļā.
Biznesa e-pasta vēstulēs vajadzētu izvairīties no dažādu saīsinājuma veidošanas un arī smaidiņus nevajadzētu likt. Var gadīties kad saņēmējs nemaz nezin ko jūsu lietotais smaidiņš nozīmē. Kā arī jābūt uzmanīgam ar formatēšanu. Jāizvairās no vārdu lietošanas: svarīgs un neatliekams. Vienā teikumā nevajadzētu būt vairāk kā 15-20 vārdiem, jo tas apgrūtina e-pasta uztveri.
Tātad noteikti vajadzētu ievērot visus šos punktus, jo tas atstāj iespaidu ne tikai par jums, bet arī par jūsu pārstāvēto kompāniju. Vienmēr ir jāizmanto pieklājīga valoda rakstot e-pastus, kā arī ir jāievēro viss tas pats, kas rakstot vēstuli, tai skaitā uzrunas, nobeigums un paraksts. Kā arī nedrīkst aizmirst par pareizas e-pasta adreses izveidi. mazaa@inbox.lv noteikti šajā gadījumā nav laba e-pasta adrese lai sūtītu CV kādai firmai, rakstītu e-pastu kādam no firmas kolēģiem, vai firmas klientiem. Vislabāk ja e-pasts satur vārds.uzvārds@inbox.lv, vārdsuzvārds@inbox.lv, vārds-uzvārds@inbox.lv tas rada profesionālāku iespaidu, kā arī saņemot e-pastu jums nav jāmin kas ir saulīte utt., uzreiz var redzēt kas ir sūtītājs un tādējādi saņēmējs var izvērtēt prioritātes e-pastu lasīšanā.
Interneta etiķete

Jāsāk ar to, ka interneta lietotājiem pašiem ir sava kultūra, kas diezgan daudz atšķiras no parastās kultūras. Lietojot internetu zūd daudzas robežas, ko parastajā sociālajā vidē nevar pārkāpt. Zelta likums lietojot internetu ir vienmēr atcerēties, ka pie kāda cita datora arī sēž tikai cilvēks, un tapāt kā reālajā dzīvē, vienmēr ir jāiedomājas par to kā būtu ja tu būtu viņa vietā. Otrs likums ievēro tādus pašus standartus un uzvedību internetā tāpat kā reālajā dzīvē!

Internets ir sociālā vietne, kurā satiekas daudzi cilvēki no visas pasaules, ir jāiemācās respektēt viņu laiku, kultūras atšķirības un jāatceras, ka kāds pirmo reizi var pieslēgties pie interneta. Kā arī sociālajā vietnē nevajadzētu atstāt personas aizskarošus komentārus un galvenokārt vienmēr ir jārespektē cilvēka personiskā telpa un personība.

Комментариев нет:

Отправить комментарий