Mārketinga jēdzienu bieži saista ar jebkuru darbību tirgus sfērā, turklāt
tiek norādīts uz vārda mārketings rašanos un tulkojumu (no angļ., market-
tirgus, ing- norāda uz aktīvo darbību).
Mārketings- ir sociāls un pārvaldes process, ar kura palīdzību atsevišķas
personas un personu grupas apmierina savas vajadzības un prasības pateicoties
preču radīšanai, kurām piemīt patērēšanas vērtība un apmaiņa ar to.
Lai paskaidrotu šo jēdzienu ir nepieciešams aplūkot dažus jēdzienus, kuri
ir nepastarpināti saistītos ar mārketingu:
1.
Nepieciešamība-
pamata vajadzību apmierinājuma nepieciešamības sajūta
2.
Vajadzības
un prasības- specifiska cilvēcisko nepieciešamību apmierinājuma forma
3.
iegūt
preci un pakalpojumus
4.
Pieprasījums-
vajadzība pēc noteiktām precēm, kura
izteikta cilvēka spējā tās iegūt
5.
Preces un
pakalpojumi
6.
Patērēšanas
vērtība- patērētāja preces spēju novērtējums kopumā apmierināt viņa vajadzības
7.
Patērētāja
apmierinātība
8.
Apmaiņa-
iegādāšanas akts kaut kādas vēlamās preces uz kaut ko citu piedāvājamo no citas
puses
9.
Darījums
10.
Tirgus
Ja pienākt pie termina evolūcijas, tad 1965.gadā mārketinga institūts
Anglijā piedāvāja sekojošu definīciju: mārketings- ir praktiska darbība, pārvaldes
funkciju sistēma, ar kuru palīdzību organizē un
vada darbības kompleksu, kuras
saistītas ar patērētāju pirktspējas novērtējumu, ar tās pārvēršanos
reālā pieprasījumā izstrādājumiem un pakalpojumiem un šo izstrādājumu
pietauvošanu pircējiem peļņas saņemšanai vai kādai citam mērķim.
Mārketinga asociācija ASV 1960.gadā piekrita mārketinga jēdzienam,
atbilstoši ar kuru tas tika aplūkots kā uzņēmējdarbība, kura saistīta ar
pakalpojumu un preču plūsmas virzienu no ražotāja pie patērētāja. Bet jau
1985.gadā ar šo pašu asociāciju tika atzīts jēdziena vairāk plašāks
iztulkojums: „Mārketings atspoguļo plānošanas un ieceres īstenošanas procesu,
cenu veidošanu, ideju, preču un pakalpojumu virzīšanu un realizāciju ar
apmaiņas palīdzību, kas apmierina atsevišķu personu un organizāciju mērķus.”
No 60 gadiem līdz mūsdienu laikiem parādījās daudz citu dotā jēdziena
definīciju. Pēc Amerikāņu mārketinga asociācijas analīzes datiem uz šodien
dienu to eksistē vairāk par 2000.
Комментариев нет:
Отправить комментарий