KOPĒJAIS MĀRKETINGA JĒDZIENS

Mārketinga jēdzienu bieži saista ar jebkuru darbību tirgus sfērā, turklāt tiek norādīts uz vārda mārketings rašanos un tulkojumu (no angļ., market- tirgus, ing- norāda uz aktīvo darbību).
Mārketings- ir sociāls un pārvaldes process, ar kura palīdzību atsevišķas personas un personu grupas apmierina savas vajadzības un prasības pateicoties preču radīšanai, kurām piemīt patērēšanas vērtība un apmaiņa ar to.
Lai paskaidrotu šo jēdzienu ir nepieciešams aplūkot dažus jēdzienus, kuri ir nepastarpināti saistītos ar mārketingu:
1.                  Nepieciešamība- pamata vajadzību apmierinājuma nepieciešamības sajūta
2.                  Vajadzības un prasības- specifiska cilvēcisko nepieciešamību apmierinājuma forma
3.                  iegūt preci un pakalpojumus
4.                  Pieprasījums- vajadzība pēc  noteiktām precēm, kura izteikta cilvēka spējā tās iegūt
5.                  Preces un pakalpojumi
6.                  Patērēšanas vērtība- patērētāja preces spēju novērtējums kopumā apmierināt viņa vajadzības
7.                  Patērētāja apmierinātība
8.                  Apmaiņa- iegādāšanas akts kaut kādas vēlamās preces uz kaut ko citu piedāvājamo no citas puses
9.                  Darījums
10.              Tirgus
Ja pienākt pie termina evolūcijas, tad 1965.gadā mārketinga institūts Anglijā piedāvāja sekojošu definīciju: mārketings- ir praktiska darbība, pārvaldes funkciju sistēma, ar kuru palīdzību organizē un  vada darbības kompleksu, kuras  saistītas ar patērētāju pirktspējas novērtējumu, ar tās pārvēršanos reālā pieprasījumā izstrādājumiem un pakalpojumiem un šo izstrādājumu pietauvošanu pircējiem peļņas saņemšanai vai kādai citam mērķim.
Mārketinga asociācija ASV 1960.gadā piekrita mārketinga jēdzienam, atbilstoši ar kuru tas tika aplūkots kā uzņēmējdarbība, kura saistīta ar pakalpojumu un preču plūsmas virzienu no ražotāja pie patērētāja. Bet jau 1985.gadā ar šo pašu asociāciju tika atzīts jēdziena vairāk plašāks iztulkojums: „Mārketings atspoguļo plānošanas un ieceres īstenošanas procesu, cenu veidošanu, ideju, preču un pakalpojumu virzīšanu un realizāciju ar apmaiņas palīdzību, kas apmierina atsevišķu personu un organizāciju mērķus.”

No 60 gadiem līdz mūsdienu laikiem parādījās daudz citu dotā jēdziena definīciju. Pēc Amerikāņu mārketinga asociācijas analīzes datiem uz šodien dienu to eksistē vairāk par 2000. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий