Interneta mārketinga nozare Latvijā ir tikai attīstības sākuma posmā,
salīdzinājumā arī citām valstīm. Pirmie, kas izjuta kāds ir spēks un potenciāls
interneta mārketingam, bija entuziasti – pašnodarbinātie. Būtībā šie darboņi
arī pamazām Latvijā sāka ieviest terminu interneta mārketings. Lasot ārzemju rakstus,
ziņas, kā arī jaunāko informāciju par interneta mārketingu, sāka pašu spēkiem
izmēģināt, tādus interneta mārketinga rīkus kā maksa par klikšķi reklāmas,
mājas lapu meklētāju (SEO – angļu val.), partnermārketingu. Saprotot, ka šis ir
veids kā samērā viegli var nopelnīt, sāka piedāvāt pakalpojumus. Balstoties uz
informāciju, ko bija apguvuši pašmācību ceļā, lasot grāmatas, kā arī pētot
ārzemju uzņēmumu pieredzi, sāka par to skaļi runāt, rakstīt un sniegt
informāciju arī Latvijā. Šobrīd interneta mārketinga potenciālu ir sākuši
izjust arī uzņēmēji. Tādējādi uzņēmumi sāk pielietot interneta mārketinga
veidus arī savā uzņēmējdarbībā, proti, gan kā vadības elementu, gan kā preču
pārdošanas kanālu. Salīdzinot
interneta mārketinga attīstības pakāpi Latvijā, ar Ameriku vai Rietumeiropu,
var secināt ka paies vēl daudzi gadi, kamēr šī nozare attīstīsies tik pat
augstā līmenī kā šajās valstīs. Kāpēc tad interneta
mārketings Lavtvijā nav tik plaši pielietots un attīstīts Latvijā? To var skaidrot ar to, ka trūkst vēl zināšanu,
resursu, kā arī arī drosmes. Kā pirmo faktu var minēt, ka, mārketinga, sabiedrisko
attiecību speciālistiem, kā arī uzņēmuma vadītājiem Latvijā trūkst padziļinātu
zināšanu par interneta mārketingu. Ir zināms, ka interneta vide atšķiras no tradicionālā
mārketinga Tomēr nevar teikt, ka nepieciešamo zināšanu nav vispār. Interneta
mārketinga nozares speciālisti aug līdzi šai nozarei, tādējādi tiek sekots gan
jaunākajām tendencēm, gan izmaiņām un jaunumiem. Kā piemēru, var minēt tirgus
pētīšanu. Tradicionālajā mārketingā tirgus pētīšana var aizņemt vairākus mēnešu
un pat gadus. Tirgus tiek pētīts ar anketēšanas palīdzību, ar novērojumiem,
eksperimentiem, ir nepieciešams papildu laiks, lai visus datus apkopotu.
Savukārt interneta mārketingā tirgu var izpētīt krietni vien ātrāk un
efektīvāk. Ja uzņēmums veic anketēšanu, izveidojot anketu, uzņēmums,
sadarbojoties ar e-pasta mārketinga uzņēmumu, var nosūtīt šo anketu lielam
cilvēku lokam. Līdz ar to cilvēks šo anketu ar aizpildīt tiešsaistes formā, kā
arī šādā veidā datus apkopot var krietni vien ātrāk. Kā vēl vienu tirgus
pētīšanas metode ir dažādu programmatūru izmantošana, piemēram, Google Adwords keyword tool. Ar šīs
programmas palīdzību, uzņēmums var uzzināt, cik reižu mēnesī internetā tiek meklēta konkrēta frāze vai
vārds. Līdz ar to uzņēmumam ir iespēja atri un lēti iegūt informāciju, pēc
kuras var vadīties un domāt vai jaunais produkts tirgū būs pieprasīts. Otrkārt,
jauna un agrāk neizmēģināta risinājuma pielietošana praksē prasa drosmi.
Mārketinga speciālisti un uzņēmumu vadītāji vēl joprojām priekšroku dot
klasiskajām mārketinga vērtībām, kas ir pārbaudītas praksē un tās darbojās.
Uzņēmēji jaunās interneta mārketinga iespējas baidās izmantot, jo nav ar ko
salīdzināt vai uzzināt atsauksmes. Šādu „ainu” var redzēt gandrīz ikdienā, kad
uzņēmuma pārstāvji nāk uz tikšanām. Pārstāvji ir dzirdējuši par interneta
mārketingu, bet nav skaidrības kā tas strādā un kas tas ir. Nākas pavadīt daudz
laika skaidrojot, kas ir interneta mārketings, kā tas strādā un kā tas var
palīdzēt biznesā. Treškārt, kamēr nozare ir vēl attīstības posmā, ir
nepieciešama lielāka drosme un uzdrīkstēšanās pielietot jaunus risinājumus.
Šobrīd izmantojot interneta mārketingu uzņēmuma darbībā ir nepieciešams lielāks
laika patēriņš, tāpēc, ne visi uzņēmumi grib ieguldīt laiku. Projekts vai konkrētais risinājums ir
jāapdomā rūpīgāk, jāsaprot interneta komunikācijas atšķirības, kanālu
īpatnības, lietotāju uzvedības nianses un novērtēšanas kritērijus. Lai pieņemtu
un realizētu jaunos risinājumus, mārketinga speciālistam jāmaina arī domāšana,
jāprot atteikties no iepriekšējiem standartiem un komunicēt ar auditoriju jaunā
formā. Kā piemēru var minēt sociālos tīklus. Šis ir lielisks veids kā var
komunicēt ar esošajiem un potenciālajiem klientiem. Tādējādi atgriezeniskā saite
ir patiesi efektīva. Uzņēmums var informēt potenciālos un esošos klientus par
savu jauno produktu, tādējādi tiek samazinātas izmaksas reklāmām, jo kā zināms,
sociālajos tīklos kā Facebook.com un Twitter informācijas izvietošana ir bez
maksas. Informācijas
tehnoloģiju attīstība, kur kā galveno lomu ieņem Internets, e-komercijas
izveide un tās straujā attīstība, kļuva par pamatu jauna mārketinga virziena
izveidei – interneta mārketingam. Internetam piemīt
unikālas iezīmes, kas būtiski atšķiras no tradicionālajiem mārketinga instrumentiem.
Viena no galvenajām interneta vides īpašībām, ir tā plašās iespējas, kas
raksturo augstas efektivitātes pārstāvību un informācijas asimilēšanu, kas
ievērojami palielina iespēju stiprināt attiecības starp tirdzniecības
uzņēmumiem un patērētājiem. Turklāt internetu
var izmantot ne tikai kā saziņas funkcijas elementu, bet arī kā iespēju, ar
kuras palīdzību var noslēgt darījumus, veikt tirdzniecības maksājumus. [5]
Комментариев нет:
Отправить комментарий