Virzīšanā tiek
iekļauta darba galvenā tēma, tāpēc ir nepieciešams iepazīties ar pašu jēdzienu
daudz plašāk.
Virzīšana- tā ir
jebkura patērētāju informēšanas forma par precēm, pakalpojumiem un uzņēmuma
darbību.
Uzņēmums var nodot
nepieciešamos tam ziņojumus caur moderniem nosaukumiem, iepakojumu, veikalu
skatlogiem, personālu noietu, nozaru izstādēm, loterijām, masu saziņas
līdzekļiem, tiešiem pasta sūtījumiem, ārējiem sludinājumiem, žurnāliem un citām
formām. Šie ziņojumi var likt uzsvaru
informācijai, pārliecināšanu, bailēm, komunikabilitāti, produkcijas
ekspluatāciju raksturojumiem, humoru vai salīdzināšanu ar konkurentiem.
Par jaunu produkciju
un tās raksturojumiem patērētājus ir nepieciešams informēt kamēr tiem vēl nav
kaut kādas attieksmes pret to.
Precēm, par kurām
patērētājiem ir labi zināms, galvenais virzīšanā- zināšanu transformācija par
preci labvēlīgā attieksmē pret to.
Noturīgi
nostabilizējušam produktam uzsvars tiek likts atgādināšanai- patērētāju
eksistējošās attieksmes nostiprināšana.
Virzīšanas svarīgākās
funkcijas no mārketinga kompleksa skatupunkta ir sekojošas:
1.
Uzņēmuma tēla,
tās produkcijas un pakalpojumu prestiža radīšana;
2.
Uzņēmuma
un tās produkcijas inovācijas tēla veidošana;
3.
Informēšana
par preces raksturojumiem;
4.
Preces
cenas pamatošana;
5.
Atšķirīgo
preces iezīmju ieviešana patērētāju apziņas;
6.
Informēšana
par preču un pakalpojumu iegādes vietām;
7.
Labvēlīgas
informācijas par uzņēmumu radīšana salīdzinājumā ar konkurentiem.
Uzņēmuma virzīšanas
plāns parasti izdala atsevišķas preces un pakalpojumus, lai pamudinātu
patērētājus no apzināšanas pie pirkuma. Kaut gan uzņēmums var tāpat censties
izteikt savu kopējo tēlu, pozīciju tajā vai citā jautājumā, pieņemt dalību
vietējā dzīvē vai izdarīt iespaidu uz sabiedrību.
Labs virzīšanas plāns
saista preci, sadalīšanu, noietu un cenu mārketinga sastāvdaļas.
Pamatojoties uz
pazīstamiem autoriem, kuri atzīti par autoritātēm mūsdienīga mārketinga jomā
Filipa Kotleru un D. Džibberu, tad F. Kotlers rakstīja, ka zem jēdziena
‘produkta virzīšana tirgū’ tiek saprasts dažādu darbības veidu kopums
informācijas novešanai par produkta priekšrocībām līdz potenciālajiem
patērētājiem un tā vēlmju rašanas stimulēšanu. Virzīšanas loma ir iekļauta
komunikāciju noskaņošanā ar atsevišķām personām, cilvēku grupās un
organizācijām ar tiešo (piemēram, reklāma) un netiešo (piemēram, bankas
interjers) līdzekļu palīdzību ar mērķi nodrošināt organizācijas produktu
pārdošanu.
Pēc D. Džobbera
definīcijas, par preču virzīšanas kompleksa pamata komponentiem ir: reklāma,
personiskās pārdošanas un noieta vadība, tiešais mārketings, noieta
stimulēšana.
Preces virzīšana- tā
ir darbība plānošanā, materiālu un gatavo izstrādājumu fiziskas pārvietošanas
kontrolē un realizāciju dzīvē no to ražošanas vietām uz patēriņa vietām ar
mērķi apmierināt patērētāju vajadzības un saņemt peļņu sev. Preces virzīšana kā
neatņemama mārketinga daļa: politikas noieta stimulēšanas jomā veidošana,
preces virzīšana; izvēle, plānošana un noieta stimulēšanas instrumentu vadība,
(tirdzniecība pēc iepriekšējiem pasūtījumiem, reklāmas informacionālā darbība,
noieta māksla, iepakojuma lieta); tirdzniecības datu analīze, tirdzniecības
budžeta kvotas un atbilstošo mērķu nospraušana, tirdzniecības aģentu darbības
koordinācija; darbības reklamēšana un reklāmas uzdevumu noteikšana; reklāmas
nodošanas līdzekļu izvēle (televīzija, radio, druka u.tml.) un darba vadība
šajā jomā; kontaktu veidošana ar masu saziņas līdzekļiem, reklāmas aģentūrām;
paraugu un izstāžu materiālu izstrāde; uzņēmuma sakaru noteikšana ar atsevišķā,
personām, sabiedriskām organizācijām, informācijas apmaiņa; iepakojuma lieta,
iepakojuma izstrāde; preces noietu pasākumi; plānošana un preces virzīšanas
īstenošana (pēc pārtikas kuponiem u.c.); pasākumu izstrāde, kuri ir novirzīti
uz pārdošanu palielināšanu.
Preces
virzīšanas veidi
Savā komunikāciju
programmā uzņēmums var izmantot vienu veidu vai četru pamata virzīšanas veidu
savienojumu: reklāmu, noieta stimulēšanu, personālu tirdzniecību un
sabiedriskas domas veidošanu.
Reklāma- jebkura
apmaksāta idejas, preču un pakalpojumu nepersoniskas iedomāšanas forma ar
noteiktu sponsoru.
Sabiedriskas domas
veidošana-preces, pakalpojuma vai darbības pieprasījuma stimulēšana ar
komerciāli svarīgu jaunumu ievietošanas palīdzību periodiskos izdevumos vai
labvēlīgu prezentāciju saņemšana radio, televīzijā vai uz skatuves, kuri netiek
apmaksāti ar noteiktu sponsoru.
Personiskās pārdošana-
mutiska preces vai pakalpojuma prezentēšana sarunas gaitā ar vienu vai
vairākiem potenciālajiem pircējiem ar mērķi īstenot tirdzniecību.
Noieta stimulēšana-
mārketinga darbība, kura stimulē patērētāju pirkumus un lieliska no reklāmas,
sabiedriskas domas veidošana un personisko pārdošanu. Šeit ietilpst izstādes,
demonstrācijas, prezentācijas, kā arī dažādas neatkārtojošas noieta piepūles,
kuras neietilpst virzīšanas standarta procedūrās.
Atzīmēsim, ka
attiecināms virzīšanas veidu datu svarīgums ir atšķirīgs, piemērojot to
dažādiem tirgiem.
Tā patēriņa preču
tirgū pēc virzīšanas veida svarīguma var tos izvietot sekojošā kārtībā:
reklāma, noieta stimulēšana, personiskās pārdošanas, sabiedriskas domas
veidošana.
Rūpnieciskas nozīmes preču
tirgū attiecināms virzīšanas veidu nozīmīgums tiks samazināts sekojošā rindā:
personiskās pārdošanas, noieta stimulēšana, reklāma, sabiedriskas domas
veidošana.
Virzīšanas
plānošana
Virzīšanas plāns, kā
likums sastāv no trim daļām: virzīšanas mērķiem, virzīšanas struktūras un tā
budžeta.
Virzīšanas mērķus var
sadalīt divās lielajās sfērās: pieprasījuma stimulēšana un uzņēmuma tēla
uzlabošana.
Konkrētu pieprasījuma
mērķu nospraušanā un noteikšanā uzņēmums var izmantot iedarbības hierarhijas
modeli (att.1.1.), kurš parāda vidēji steidzamos un ilgtermiņa virzīšanas
mērķus, kurus uzņēmums ir nolēmis sasniegt: apzināšana, zināšana, labvēlīga
attieksme, priekšroka, pārliecība un pirkums. Lai sasniegtu no patērētāja
pirkuma veikšanu ir nepieciešams secīgi iziet visiem iepriekš minētajiem
etapiem.
Izmantojot šo modeli,
uzņēmums var pāriet no informēšanas pie pārliecināšanas un pēc tam pie
atgādināšanas par saviem piedāvājumiem. Pirmajos etapos, kad produkts vai
pakalpojums ir maz pazīstams, par virzīšanas mērķi ir jābūt informācijas
sniegšanai un pirmreizējā pieprasījuma veidošanai. Vēlākajās stadijās, kad par
mērķi kļūst priekšroka, uzņēmums rada pozitīvu attieksmi un jūtas savai
produkcijai un mēģina apmierināt selektīvu pieprasījumu. Pārliecināšanas un
pirkumu stadijās par virzīšanas mērķiem kļūst patērētāju stimulēšana un nodomu
saglabāšana.
Комментариев нет:
Отправить комментарий